10
Türk müziğinde dörtlü ve beşli aralıkların önemi nedir?

Dörtlü ve beşlilerin Türk müziğinde ayrı bir yeri vardır. Bazı perdelerin dörtlü ve beşlisi basit makamları oluşturmak için kullanılır.

Dörtlü ve beşlilerin Türk müziğinde ayrı bir yeri vardır. Aşağıdaki altı perdenin dörtlü ve beşlisi basit makamları oluşturmak için kullanılır.
  1. çargah
  2. buselik
  3. kürdi
  4. uşşak - hüseyni
  5. hicaz
  6. rast
Dörtü ya da beşli, başlangıç perdesinin adıyla anılır. Örneğin aşağındaki çargah dörtlüsünde ilk perde çargah'tır. Çargah batı müziği isimlendirmesinde do notasına karşılık gelir.
 

çargah dörtlüsü

Dörtlü ve beşli aralıklar art arda gelen notaların arasının bakiye ya da tanini oluşuna göre formülize edililir.
 

buselik beşlisi

Buselik beşlisi çıkışta 2 tam (tanini) bir yarım (bakiye) ve bir tam sesten oluşur. Benzer biçimde inerken TBTT şeklinde gösterilir.

Aşağıdaki tabloda Türk müziğinde kullanılan tam dörtlü ve beşlilerin aralık değerleri verilmiştir.
 
perde dörtlü beşli
çargah TTB TTBT
buselik TBT TTBT
kürdi BTT BTTT
uşşak
hüseyni
uşşak
KST
hüseyni
KSTT
hicaz SAS SAST
rast TKS TKST
T: tanini (9 koma), B: bakiye (4 koma), S: küçük müneccep (5 koma), A: artık ikili (12-13 koma)
Bu alana not ekleyebilirsiniz.
Başka bir sorunuz mu var?
Yorumlar (1)
Katılıyor musun?
10

Buselik 4 lu ve 5lisinde hata var. Tbt ve tbtt olacak.


27.04.2020

Bu Yoruma Cevap Yaz


buselik 5 lisi yanlış yazılmış baştaki Tanini sona eklenecek

27.11.2020

İlgili Konu
Türk Müziği
İlgili Kayıtlar
Benzer Kayıtlar
İlginizi Çekebilir