10 110
Periyodik sistemin tarihsel gelişim süreci nasıl olmuştur?

Periyodik sistemin gelişiminde Döbereiner'in üçlüleri, De Chancourtois'in sarmal tablosu, Newlands'ın oktavlar kuralı, Mendeleyev'in öngörüleri ile başlayan tarihsel süreç daha sonra Moseley ve Seaborg'un katkılarıyla bugünkü şeklini almıştır.

Sınıflandırma ihtiyacı
Bilim insanları elementleri belirli bir düzende sıralama ihtiyacı duymuşlardır. Tarihsel süreçte elementlerin sınıflandırılmasıyla ilgili birçok çalışma yapılmış ve periyodik tablo günümüzde kullanılan şeklini almıştır.

Triadlar
İlk sistematik sınıflandırma 1829 yılında Döbereiner'in triadlar sınıflandırmasıdır. Döbereiner, elementleri üçerli gruplara ayırmıştır.

Sarmal tablo
Periyodik sistemin tarihsel sürecinde 1862'de 16 parçalı silindir üzerine yaptığı çalışma ile De Chancourtois'in sarmal tablosu yer almaktadır.

Oktavlar
1864'te yayınlanan Newlands'ın oktavlar kuralına göre elementler sekizli düzene göre sıralanmıştır.

Öngörüler
Mendeleyev, 1869'da öne sürdüğü çizelgesinde elementlerin hem fiziksel hem de kimyasal özelliklerinden faydalanırken Alman kimyacı Lothar Meyer (1830-1895) kurduğu periyodik sistemde elementlerin daha çok atom hacimleri, kaynama noktası, sertlik gibi fiziksel özelliklerini kullanmıştır. Mendeleyev'in sistemi daha çok kabul görmüştür ve Mendeleyev'in öngörüleri, kendi döneminde bilinmeyen fakat daha sonra keşfedilmiş elementlerin yerini tahmin etmesiyle meşhurdur.

Atom numarası
Mendeleyev'in hazırladığı tabloda bazı aksaklıklar vardı. Bu yüzden Mendeleyev, elementlerin atom kütlelerinin yanlış hesaplandığını düşünmüştü. 1914'te Henry Moseley (1887-1915) X ışınları spektrumlarını inceleyerek, Mendeleyev'in kurduğu sistemi değiştirmiş ve elementleri atom numarasına göre sıralamıştır.

Modern sistem
Glen Seaborg (
1912-1999), Moseley'in oluşturduğu tablonun altına iki satır daha ekleyerek periyodik sistemi bugünkü şekline getirmiştir.

İlgili Konu