00
Yıldızların tayfsal sınıflaması ne demektir?

Yıldızların tayfsal sınıflaması, yıldızların tayflarına göre gruplanmasıdır. Ortak özellikleri olan yıldızlar aynı sınıfa dahil edilmiştir.

Newton ve prizma
1665 yılında Newton, güneş ışığını prizmadan geçirerek farklı renklere ayrıştırmıştır. Her ne kadar çok basit bir buluş gibi görünse de Newton prizma deneyi, yıldızların sınıflandırılması çalışmalarının başlangıç noktası sayılabilir.

Fraunhofer çizgileri
1815 yılında Fraunhofer çizgileri ya da soğurma çizgileri olarak bilinen, siyah boşluklar yani güneşten gelen ışıktaki sürekli spektrum ve kesikli çizgilerin keşfinin ardından, güneşten gelen ışığın farklı elementlerce soğurulduğu keşfedilmiştir.

Kirchhoff spektrum yasaları
Fraunhofer keşfinden 45 yıl sonra 1859 yılında Kirchhoff spektrum yasaları, akkor halindeki bir cismin soğurduğu ışınım kadar ışınımı saldığını ortaya koymuştur. Yani sürekli tayf üzerindeki koyu çizgiler, yıldızları çevreleyen atmosferin kimyasal bileşimi hakkında fikir vermeliydi.

Tayfsal sınıflama
Spektroskop ile yapılan yıldız gözlemleri ile uzun yıllarca astronomlar tarafından gözlemlenen yıldızların tayfsal bilgilerinin belirli gruplar altından toplanabileceği düşüncesi, tayfsal sınıflama (İng: stellar classification, spectral classification of stars) fikrinin ortaya çıkmasına neden olmuştur.

Secchi sınıflaması
1850'li yıllarda Pietro Angelo Secchi, yaptığı gözlemlere dayanarak yıldız tayflarını düzenli gruplara bölmüş ve kendi adıyla anılan ilk tayfsal sınıflamayı yapmıştır.

Secchi aynı renkteki yıldızların çizgi tayflarının da aynı olduğunu gözlemiş ve yıldızları dört sınıflta toplamıştır.

Secchi'nin dört kategorili yıldız sınıflaması

Harvard Koleji
Annie Jump Cannon (1863-1941) ve arkadaşları binlerce yıldızı yıldız tayfına göre sınıflandırmıştır. Bu sistemde yıldızlar hidrojen çizgilerine göre alfabetik olarak A, B, C.. şeklinde gruplandırılmıştır.

Harvard'ın canlı bilgisayarları

Bu yöntem 1912 yılında Harvard Kolej Laboratuvarı'nda geliştirilmiştir ve Harvard tayfsal sınıflandırma sistemi adı ile anılmaktadır.

Harvard yıldız sınıfları

Morgan-Keenan
1943 yılına gelindiğinde Harvard sistemindeki bazı aksaklıkları gidermek üzere yıldızların ışıtma gücüne dayanan Morgan-Keenan (M-K) tayfsal sınıflama sistemi geliştirilmiştir.